Kembara ke Matahari

Kembara ke matahari.
Alkisah empat orang budak yang mahu pergi ke matahari.

“Berapa lama baru kita sampai ke matahari?” tanya Izan, yang baru berusia 7 tahun, dan juga Jojet, 12 tahun semasa mereka sedang bermain-main. Ijoi, juga berusia 7 tahun mencadangkan agar mereka menaiki kereta sport yang laju dan Nina, 4 tahun, dengan pantas bersetuju dengan cadangan Ijoi itu.

Shaari, seorang lelaki yang boleh dikatakan sudah separuh abad, juga seorang jurutera yang sudah biasa membuat pengiraan tentang jarak dan masa, mula mencongak. “Hmm… matahari jaraknya ialah lebih kurang 150 juta kilometer dari bumi. Jadi, kalau kita memandu kereta kita dengan kelajuan 150 kilometer sejam, perjalanan kita hanya akan memakan masa 1 juta jam sahaja.”

“Oh begitu” jawab Izan, matanya bersinar ceria, kerana mahu ke matahari.

Berapa lamakah sebenarnya satu juta jam? Satu tahun dalam bilangan jam ialah 365 hari didarab dengan 24 jam sehari, menghasilkan 8,760 jam. Satu tahun ialah 8,760 jam. Maka seratus tahun adalah 876,000 jam, dan mereka masih lagi tidak mencecah 1 juta jam perjalanan untuk sampai ke destinasi mereka, matahari, dalam masa 100 tahun perjalanan. Jadi matahari adalah sememangnya sangat jauh. Pun begitu, sinaran matahari masih menyakitkan mata kita apabila kita melihatnya.

Nina sedikit pun tidak kagum dengan perkara itu. Namun dia pasti akan mengerti apabila dia meningkat dewasa kelak.

4 comments:

  1. Dah tambah blog ni kat blogroll http://denaihati.blogspot.com/2009/02/teman-teman-blogger.html

    ReplyDelete
  2. 1.Yang mudah sikit nak buat duit lalu Twitter tapi 1st mesti ada follower.

    2.Atau pun bro komen je kat blog aku kalau ikut syarat mesti dapat duit.

    ReplyDelete
  3. ok, terima kasih add aku sebagai teman bloggers. 1.aku sebenarnya masih blur apakah sebenarnya dan macam mana twitter berfungsi..
    2.ok aku komen..

    ReplyDelete
  4. Jauh jugak matahari ye...

    ReplyDelete