Ini Kera Duku

Kera duku. Tarsiers.Ini adalah seorang kera. Ya kera. Di tempat saya ia dipanggil kera duku.

Saiznya sangat kecil, besar sikit dari tangan. Haiwan ini agak perlahan dan senyap, mungkin ada yang pernah bela haiwan ini. Dalam bahasa Inggeris haiwan kerdil ini dipanggil tarsier.

Kera duku atau tarsier ini adalah antara haiwan primat yang paling kecil di dunia. Haiwan ini bersifat nokturnal. Jadi ia agak kurang aktif pada waktu siang. Kera duku makan serangga dan haiwan-haiwan kecil yang lain seperti cicak, burung kecil dan sebagainya.

Video:


Kera duku dikategorikan di bawah haiwan terancam dan dilindungi sepenuhnya di Malaysia. Jika dulu banyak didapati hingga boleh dijadikan haiwan peliharaan, sekarang sudah jarang kita temui. Jangan biarkan haiwan kecil dan comel ini pupus dari bumi kita.

6 comments:

  1. comel tu comel...tapi kalu nak bela nnt kena tangkap ngan Perhilitan la...hehehe..

    ReplyDelete
  2. kecil dan comel lah

    ReplyDelete
  3. cutenyer...i loike it..u ke yg record video tu?

    ReplyDelete
  4. saya baru jumpa seekor kera ni pagi semalam dalam pukul 1pagi, dia berjalan atas darat slow sangat,macam kura2...kecik macam anak kucing je...takut nak tangkap sebab tak pernah tengok binatang tu sebelum ini..kawan2 yang kata ni kera duku baru saya tahu.

    ReplyDelete