35 Petua Pelajar Cemerlang dari Dr Fadzilah Kamsah

Berikut merupakan petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
  1. Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
  2. Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
    • kita ingat 10% apa yang dibaca
    • kita ingat 20% apa yang didengar
    • kita ingat 50% apa yang didengar & dilihat
    • kita ingat 70% apa yang dicakapkan
    • kita ingat 90% setelah dipraktikkan
  3. Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
  4. Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).

    ...Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya....

  5. Belajar dalam persekitaran kondusif.
    • pastikan cahaya adalah terang
    • kurangkan gangguan bunyi
    • tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
    • tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
    • kerusi dan meja menghadap kiblat
    • jangan lupa untuk senyum
  6. Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
  7. Mengulang kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
  8. Tahu teknik merangsang memori:
    • memasukkan maklumat dalam memori (registration)
    • menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
    • mengingat kembali (recall)
    • menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
  9. Sentiasa awal dan mendahului:
    • persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
    • pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
    • belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
    • untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
  10. Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
  11. Mempunyai teknik membaca yang betul:
    • duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
    • memberikan tumpuan sepanuhnya
    • menggunakan jari telunjuk untuk membaca
    • menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
  12. Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
  13. Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
  14. Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
  15. Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
  16. Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
  17. Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
  18. Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
  19. Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
  20. Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
  21. Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
  22. Tahu petua mengulang kaji:
    • cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
    • siapkan semua 'bekalan' dengan sempurna
    • duduk tegak dikerusi yang selesa
    • baca doa penerang hati
    • baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
    • fikir dan ingat kembali isi utama
    • catat/lakar
    • semak semula ketepatan maklumat
    • ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
    • buat rumusan
    • jawab soalan
    • tampal maklumat yang rumit di dinding
    • baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
  23. Tahu memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat khabar, melawat rakan dan sebagainya.
  24. Tahu petua-petua agar tidak lupa:
    • jangan makan kepala ikan
    • jangan makan organ dalaman
    • jangan minum semasa makan
    • jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
    • jangan melihat kemaluan
    • banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
    • banyakkan makan kismis, kurma dan madu
    • banyakkan makan kekacang
    • pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
    • jangan makan sehingga terlalu kenyang
    • jangan kencing berdiri
  25. Tahu kemahiran mengingat:
    • tampal nota-nota penting di dinding
    • tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
    • gunakan kaedah akronim
    • reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
    • pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
  26. Cekap mengatur jadual belajar:
    • mempunyai jadual belajar
    • patuh kepada jadual
    • buat jadual yang boleh diikuti
  27. Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
  28. Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
  29. Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
  30. Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
  31. Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
  32. Pelbagaikan tempat belajar.
  33. Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
  34. Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
  35. Ciri-ciri pelajar cemerlang:
    • taat kepada Allah
    • mendirikan sembahyang
    • menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
    • hormati & sayangi guru
    • bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
    • suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
    • membantu rakan yang memerlukan
    • berdoa dan bersyukur kepada Allah
    • sentiasa bertawakal
    • mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat. :)

Lagi tip-tip berguna untuk pelajar:

154 comments: Nyatakan komen anda

  1. fariszal alimna zafraniOctober 29, 2008 at 10:51 PM

    assalamualaikum. terima kasih untuk petua tersebut.insya Allah,saya akan mengamalkannya.may God bless you.

    ReplyDelete
  2. salam..
    trime kaseh..
    sy akn cbe praktikkn nye..

    doakn kjayaan sy..

    ReplyDelete
  3. yusni raziah....

    Thanks 4 the in4mtion...
    now i can my self 2 b much better..

    ReplyDelete
  4. Assalmualaikum...
    Insyaallah,sy akn mempraktikkannya....

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas petua yang bermanfa'at ini..:)

    ReplyDelete
  6. saidatul najwa bt muhamadNovember 26, 2009 at 6:47 PM

    salam..thank byk2..i will practice to get success

    ReplyDelete
  7. FARAH JB:

    sye da cube pratikkan....
    dan alhamdulillah sye mendapat 5A dalam UPSR bru2 nie~

    trima kasih di atas nasihatnye....

    ReplyDelete
  8. terima kasih di atas petua-petua tersebut.
    InsyaAllah,saya akan amalkan semua itu...
    Amin.

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum saya akan cuba semampu yang boleh dan akan bertawakal.....doakan agar SPM saya pada tahun semua A...amin...

    ReplyDelete
  10. syafiqah bt mohamadJanuary 10, 2010 at 5:30 AM

    assalamualaikum...saya akan cuba setakat mana yang mampu..doakan agar SPM saya pada tahun ini semua A....amin....

    ReplyDelete
  11. masih sukar untuk mengikutinya

    ReplyDelete
  12. RAZIF KAMAL: ass'kum.. terima kasih atas pemberian petua datuk.. saya akan cuba usaha sedaya upaya saya.. insya-allah..

    ReplyDelete
  13. salam...trima ksih ats petua yg dbrikan..saya akan brusaha ntuk mlakukannya..n doakn saya untk mndpt kpusan pmr yg cmerlg..

    ReplyDelete
  14. Nur Saadah ZainalMarch 20, 2010 at 8:39 PM

    assalamualaikum, saya sentiasa kagum dgn cara penyampaian Dr. Fadzilah Kamsah..terima kasih atas petua yang diberikan..insyaallah, saya akan usaha sedaya upaya saya...doakan saya mendapat keputusan spm yang cemerlang...

    ReplyDelete
  15. SALAM.HARAP DATUK HALALKAN ILMU YG DIAMBIL UTK SY SAMPAIKAN KPD ORG LAIN.THANK U.

    ReplyDelete
  16. sye kurang paham dgn subjek addmath,bio.kimia.pizik,matmot....boleh tolong ajar cara sng paham........

    ReplyDelete
  17. setuju ngn komen d'ats..sy mmng ssh nk fhm subjek addmath...klu bleh..tlong bg tips..^__^

    ReplyDelete
  18. SITI HAJAR BT RUSHDI(SELANGOR)

    Assalamualaikum,

    saye akan cuba wat yg terbaik dlm'UPSR'agar saye mendapat 5A......A M I N...

    ReplyDelete
  19. trima ksih byk-byk..

    Doakan untuk kejayaan saya dalam PMR yg bakal tiba nnti..insyaallah

    ReplyDelete
  20. salam...em,alhmdulillah..
    insyaAllah sye akn cbe yg tbek utk pmbelajaran sye yg akn dtg..
    doakn kjyaan kite bersama...

    ReplyDelete
  21. sy rasa sgt sukar utk sy

    ReplyDelete
  22. Insyallah, PMR tahun ni dapt 8 atau 7A.

    ReplyDelete
  23. salam..
    xpe ke kalau makan kismis terlalu banyak sekaligus?

    ReplyDelete
  24. boleh ke kalau makan kismis terlalu banyak sekaligus??

    ReplyDelete
  25. saya aqif saya nak ucapkan terima kasih

    ReplyDelete
  26. insyaallah... cuma perlu dipraktikkan je..

    ReplyDelete
  27. terima kasih bnyak2 kerana telah membagi info tentang lebih mendalam..sye harap akan tumpukan perhatian..sepenuhnya..dah buat apa yg di tulis oleh datok dr.fazilah kamsar..

    ReplyDelete
  28. bleh x bag cnth jadual blajar untk plajr pmr

    ReplyDelete
  29. Terima Kasih untuk petua itu.
    InsyaAllah
    Harap-harap petua ini dapat saya patuhi.
    Terima Kasih banyak-banyak

    ReplyDelete
  30. petua yang bagus.........terima kasih Datuk Dr.Haji Fadzilah Kamsah........

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah,terima kasih saya ucapkan kerana sudi mengongsi bersama kami petua pelajar cemerlang.Insya'Allah kami akan mengamalkannya semata-mata kerana Allah.Semoga Allah membalas dudi hamba-Nya yang berniat baik dalam mencapai matlamat hidup di dunia ini mahupun di akhirat kelak....Aminnnnnn!!!! ^_^

    ReplyDelete
  32. salam..
    petua yang datuk sampaikan amat bertepatan dengan situasi pelajar dan kondisi kehidupan mereka..semoga datuk sentiasa mendapat rahmat Allah atas segala ilmu yang datuk sampaikan..

    ReplyDelete
  33. sy student interior design dr uitm..masalah sy skarang apabila sy telah atur kerje sy bermule pukul 9pg,but when i wannna start my wwork i'm realy sleepy...bermcm2 sy buat supaya tidak mengantuk..

    ReplyDelete
  34. Salam..
    Terima kasih kerana sudi berkongsi petua dan nasihat yang berguna ini..semoga Allah membalasnya..Doakan kejayaan kami semua..amin..

    ReplyDelete
  35. assalamualaikum....
    insyallah sye akan lakukan yg terbaik....

    doakan kejayaan sye...

    ReplyDelete
  36. syukran ats petua yg diberikan.kesemua petua sngt berguna pd saye...isyaallah sye dpt lksnkannya.

    ReplyDelete
  37. terima kasih atas petua itu..
    INSYA-ALLAH saye akan berusaha utk mematuhinye...

    ReplyDelete
  38. bagus betul petue2 ni...

    ReplyDelete
  39. terima kasih atas petuanya...saya akan cuba mempraktikannye. doakan kejayaan saya bagi mencapai 9A+ dalam SPM saya pd tahun depan.

    ReplyDelete
  40. saya selalu gagal dlm ujian, tpi saya akan cube sbaik mungkin untok masa depan sye. thanks for the tips :)

    ReplyDelete
  41. thank you 4 the information ye.

    ReplyDelete
  42. ni ilmu baru y sy dapat...terima kasih dr.

    ReplyDelete
  43. syukur alhamdulillah saya dapat membaca dengan jelas tulisan Dr...saya minta izin dan halalkan ilmu ini untuk saya tampal di dinding rumah bagi di praktikan oleh anak2 saya yg senang berjuang menuntut ilmu...semuga Dr...sentiasa mendapat rahmat dan berkat ilahi...amin

    ReplyDelete
  44. insyallah sy akan cuba praktikkan petua ini..
    terima kasih atas petua tersebut...

    ReplyDelete
  45. assalamualaikum..
    .terima kasih...

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum...
    trima kasih..

    ReplyDelete
  47. saya akan cuba pratikkan apa yang terdapat di atas :)

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum..
    terima kasih atas petua-petua yg datuk berikn..
    sye akan cuba untuk mempraktikannya..doakan kejayaan sye..halalkam ilmu ini ye...

    ReplyDelete
  49. saya ingin buat yang terbaik

    ReplyDelete
  50. salam...
    sy akn cb yg tebaek....
    chayok2 spmmmm!!!!!!!

    ReplyDelete
  51. terima kasih atas maklumat dr . Insyaallah , sya akan amalkan . Dan , sya akan belajar bkn smata2 untk mengejar impian sya tp juga krana ALLAH , amin . doakn kejayaan sya dlm PMR tahun ini , dr . terima kasih byk2 , smoga hdup dr . dan skeluarga dlimpah rahmat dan kurnia dr ALLAH , amin :)

    ReplyDelete
  52. PN. NORFAIZZAN MADAMJanuary 16, 2011 at 4:53 AM

    Terima kasih di atas maklumat yang diberikan semoga ianya dapat dipratikkan lebih ramai murid di luar sana dalam mengorak langkah mengejar kecemerlangan kerana kejayaan pasti akan mengejar mereka...ikhlas daripada Guru Bimbingan dan Kaunseling SMKSR, Melaka.

    ReplyDelete
  53. terima kasih dr.fadzilah kamsah,doa kn sya mohd syazlan lulus dlam pmr thun ini lulus dgan cemerlang.....

    ReplyDelete
  54. waniey ab.razak

    trime ksih ats segla nasihat..insya'allah saya akn m'praktikn..doakn kejayaan sya utk spm thun ney,,,,

    ReplyDelete
  55. Terima Kasih yer...
    xpayahlah saya buang masa dan berangan-angan lagi...

    PEACE!!!!!

    ReplyDelete
  56. saye harap saye ley follow ciri2 yg dr. berikan..
    harap sy x mengalamun lgi..

    ReplyDelete
  57. saye yakin akan mendapat 5A dlm UPSR..INSYAALAH..

    ReplyDelete
  58. terima kaih di atas ilmu tersebut,
    x saba nk pergi sekolah esok..

    ReplyDelete
  59. terima kasih DR. syer akan ingat dan cuber salin dan menampal di meja syer!!!!!

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum mohon izin utk copy...dan utk share:)tq

    ReplyDelete
  61. truskan menulis informasi yg
    hebat seperti ini ... tq so much

    ReplyDelete
  62. Anis said........

    TQ DR. fadillah kamsah krn sudi brkonsi petua dan doakan kejayaan nuranis alieya semoga mndpt 5A dlm UPSR thn ini......

    APRIL 3,2011 3:05 PM

    ReplyDelete
  63. kenapa dilarang melihat buih? ada apa dengan buih?

    ReplyDelete
  64. Saya pun tak tahu Anonymous. Saya dapat petua ni dah memang macam tu. Kalau awak tak mahu ikut yang itu sebab sangsi tak apa. Mungkin ada kawan-kawan yang boleh nyatakan sebab apa.

    ReplyDelete
  65. assalamualikum,tq kpd dato'fadhilh kamsh....
    doakn sye semoga mdpt 9A DLM PMR tahun ini...insyaallah...amin

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum..saya harap akan ikut petua ini oleh Dr Fadzilah Kamsah n doakan saya nur arina binti amer akan berjaya menghadapi peperiksaan SPM 2011 ini menjawab sekali lagi..

    ReplyDelete
  67. semoga Dr mendapat rahmat Allah.InsyaAllah akan dipraktikkan untuk anak-anak dan anak-anak murid saya

    ReplyDelete
  68. Sesungguhnya, petua ini akan memudahkan saya untuk belajar, insya- Allah. Saya akan buktikan yang saya seorang hamba Allah yang soleh, insya- Allah. Doakan kejayaan saya dan semua rakan2 saya, doktor. May God bless you....

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum wbt. Sungguh bermanfaat. Doakan kejayaan sy dalam kehidupan dan cemerlang dalam pembelajaran. Sy akan menduduki peperiksaan O Level 2011 tahun ni. terima kasih. Jazakillahu khairan.

    ReplyDelete
  70. thanks
    for the note

    ReplyDelete
  71. salam....sy akn brubh dri skrg....sy akn buat y t'baek.....

    ReplyDelete
  72. saya berasa amat boleh cemerlang dalam pelajaran

    ReplyDelete
  73. alhamdulilah,saya amat bersyukur atas segala tips yang diberi.insya ALLAH, saya boleh cemerlang dalam upsr tahun 2011.5a dalam genggamanku!!...

    ReplyDelete
  74. saya amat bersyukur ke hadrat ilahi.ya allah,makbulkanlah doaku ini supaya aku mendapat keputusan yang cemerlang ,,,AMIN!

    ReplyDelete
  75. dgn tip2 yg dberi sy lebih yakin

    ReplyDelete
  76. salam .. tengs alot 4 de tips .. sye akn praktik kan sume tips tuu .. en chaiyok2 4 PMR candidate 4 diz year i hope i'll be the best among the best student in my school !! doakan saya ye untuk PMR nie .. sye nk sngat bgge kan parentz sye !! =D best of luck !!

    ReplyDelete
  77. saya akan cube practce kan..
    insyaallah

    ReplyDelete
  78. saya harap dgn petua tuu semua saya akan berjaya dgn cemerlang SPM 2011 tahun ini....saya harap sgt dpt 6A atas usaha saya selame ini...WANYY

    ReplyDelete
  79. terima kasih atas nasihat,doakan untuk kami yang akan menduduki pepriksaan awam tahun ini.-zaf

    ReplyDelete
  80. salam, thanks for the infomation! I will do my best and 'pakse Rela' my self to follow all the tips. Pray for me. salam, thanks for the infomation! I will do my best and 'pakse Rela' my self to follow all the tips. Pray for me.

    ReplyDelete
  81. A.W.E.S.O.M.E ! I will practice it ! Thank you :)

    ReplyDelete
  82. saya akan mengamalkannya,......!!!!!!!!!Untuk menjadi PELAJAR CEMERLANG!!!!!!!!

    ReplyDelete
  83. nur azma afiza bt abdul halimSeptember 2, 2011 at 1:42 AM

    assalamualaikum...terima kasih atas petua2 tersebut....insyaalah saya akan mengikuti petua2 tersebut...doakan saya dan juga kawan saya mendapat 5A dalam UPSR nanti

    ReplyDelete
  84. sye nk ucap kn time kasih ats keje sme smue..
    kpd kwn2 sye..old the best k....
    nnti masok dwn bce solawat bnyak kali..
    tau

    ReplyDelete
  85. terima kerana memberi tips tersebut. Doakan saya supaya dapat menjawab peperiksaan upsr tahun ini.Saya bernama lailatul atila .semoga saya mendapat '5A' insyaallah.

    ReplyDelete
  86. terima kasih di atas informasi ini.....

    ReplyDelete
  87. terima kasih saya akan mengambil upsr 4 hari lgi

    ReplyDelete
  88. sayalemahmatapelajaran matematik

    ReplyDelete
  89. semoga berjaya GOOD LUCKKKK

    ReplyDelete
  90. doakan kami calon UPSR agar dapat 5A dgn markah yg tinggi &cenerlang!!!!

    ReplyDelete
  91. moga sy boleh gunakan tips ini tuk sy
    mendpt 5A dlm UPSR 2011 ini AMIN!!!

    ReplyDelete
  92. saya akan cuba.. semoge exam akhir tahon ini saye akan dapat keputusan yang cemerlang..AMIN :)

    ReplyDelete
  93. Terima kasih Dr,

    Pengisian tajuk ini amat menarik. Ia akan bantu pelajar saya melengkapkan R&D mereka.

    Daripada,
    Vengadesan Raman
    SMK Sulaiman Bentong.

    ReplyDelete
  94. salam,DATUK FADZILAH KAMSAH...
    Alhamdulillah coz hri ni sye dpt ilmu dimana sye dpt tahu tips utk menjadi pelajar yg CEMERLANG,INSYA-ALLAH...
    semoga datuk mendoakan kejayaan sye for succesful PMR 2011 (8A)..

    ReplyDelete
  95. Assalammualaikum...
    boleh tak terangkan saya petua ke-24 point yg ke-6 iaitu "jangan melihat buih"???
    Saya bertanya kerana saya sering menolong emak saya mencuci piring dan apabila doktor ckap tak boleh tengok buih tu mcmana plak tu????

    ReplyDelete
  96. saya bercinta-cita untuk mendapat keputusan cemerlang spm dan melanjutkan pelajaran ke london. namun, hidup saya dibelenggu seribu satu masalah..

    ReplyDelete
  97. bagus la tip-tips ni.ia dapat membimbing kita ke arah kejayaan

    ReplyDelete
  98. trima ksih sbb bg tips nea .....
    doakan sy mendpy kputusn 8A pmr 2013 ....
    stUdEnt fRom SmK saNdAkaN (bEstAri) .... SABAH ..

    ReplyDelete
  99. assalamualaikum .....w.b.t....
    thnkz sbb bg tips nea ....
    doakan sy lulus ft dpat 8A in pMr 2013 .....
    stUdeNt fRom SMK SANDAKAN BESTARI .....
    -wIedY-
    kRk stuDent
    BUKU
    B:BACA
    U:UNTUK
    K:KE
    U:UNIVERSITY .....amin

    ReplyDelete
  100. Terima Kasih kerana bagi tips untuk mendapat 5a
    insyaalah saya akan patuh kepada tips in
    doakan saya supaya mendapat 5a dalam upsr

    ReplyDelete
  101. insyaallah atas smua petua ni saya akn amalkan..terima kasih dr fadzilah kamsah..assalamualaikum

    ReplyDelete
  102. assalamualaikum,DR terima kasih atas segala petua yang telah dr berikan,insyallah saya akan memperaktikkan petua yang diberi

    ReplyDelete
  103. Terima kasih sbab bg tips ,
    next year sye kna ambk exam untk upsr .
    Huhh !!
    berdebar nyerr rasa dlm hati ini .

    ReplyDelete
  104. terima kasih sebab bagi tips pelajar cemerlang nanti saya akan berubah ,tahun depan saya akan peperiksaan UPSR TQ lagi sekali.

    ReplyDelete
  105. 1oQ dR,cbab bgI tIPS2 ny,,
    sye bmnat unTK mnCUba tips nyh,,

    ReplyDelete
  106. C pintAr cHUmiLL>>January 6, 2012 at 10:57 PM

    nice TIpS!!!arAp@ tIPs y Dr,kasi nyh,,bkSAn EA,,iNsyLLaH,,

    ReplyDelete
  107. assalamualaikum,dr apa khabar,saya ingin mengucapkan terima kasih atas segala tips yang diberi,tip ni sungguh barmakna untuk pelajar,semoga allah memberkati DATUK DR FADZILAH KAMSAH, AMIN.....
    INSYALLAH saya akan amalkan dan semoga saya mendapat 8A dalam PMR yang akan datang.AMIN.................

    ReplyDelete
  108. assalamualaikum,dr terima kasih atas tip yg diberikan kepada kami.insya allah saya akan mencuba dan mnpraktikkanya.saya nk sangat mendapat 8A dalam PMR pada tahun ini dan membanggakan keluarga saya.doakan saya mendapat 8A dr....amin

    ReplyDelete
  109. bissmillahir0hmanirohim... Thun nie sye nak s.p.m... Insya allah sy kan wat yg tbaik....sy pcy tuhan i2 mha adil pd hmbanya...jika ush lbh kejayaan akn brhsil...insyaallah lau di izin kn 0lh allah s.w.t sya ingn mlnjutkn plajrn d univesiti....syuman ibu bpa adalh sgt brhrga ..s0 hnya yg mampu sya hdiahkn wat parentz sy ialh kejayaan pd dri sya..amin..

    ReplyDelete
  110. salam'alaik,,,terima kasih buat semua yang mnaikkan spirit saya,,,insyaALLAH:) ...doakan saya untuk spm tahun ini,,,AMIN,...

    ReplyDelete
  111. Assalamualaikum.tima ksih ats tips ini.doakan kejayaan saye..

    ReplyDelete
  112. terima kasih atas semua petua tu ...
    UPSR ! Here i'm coming ....
    dgn harapan nak dpat 5A ..
    insyaalah

    ReplyDelete
  113. insyaalah..saya akn gunakan petua2 trsebut
    syukran..

    ReplyDelete
  114. mohon untuk share. insyaallah ak praktikkan. :)

    ReplyDelete
  115. terima kasih atas petua itu.saya akan praktikkan.saya hendak bertanya satu soalan.kenapa saya sudah belajar tetapi masih tidak berjaya dalam peperiksaan

    ReplyDelete
  116. jazakallah....mohon share

    ReplyDelete
  117. Alhamdulillah, sy dah cuba praktikkan dan dpt 9A dlm pmr 2011 y lalu

    ReplyDelete
  118. petua ini sgt bagus dan berguna bg saya..terima kasih..semoga impian saya utk mendpt keputusan yg cemerlang dlm SPM tercapai..insyaallah. amin..

    ReplyDelete
  119. siccqaheeeeeeeeeeee;...I can try to changes my self in my life for my PMR this year 2012 SEMOGA MENDAPAT A SEMUA MATA PELAJARAN YANG MENDUDUKI PMR THIS YEAR,BUAT YANG TERBAIK...............GOOD LUCK YOUR ALL!!!!!!!!!!!,SEMOGA BERJAYA!!!!!!!2012

    ReplyDelete
  120. SICCQAHEEEEEEEEEEEEEEE;....TIDAK LUPA JUGA KEPADA RAKAN SEKELAS SAYA DAN KEPADA RAKAN SEKOLAH SAYA;TAMBUNAN SABAH YANG MENDUDUKI PMR INI TAHUN DAN KEPADA RAKAN SAYA DI SELURUH SABAH DAN NEGARA MALAYSIA,DAN JANGAN SESEKALI LUPA BERDOA KEPADA TUHAN SEBELUM DAN SELEPAS KITA MEMBUAT SESUATU AGAR KITA DIKUATKAN DALAM NAMA TUHAN ALAM SEMESTA!!!!!!!!!!!!!!!!!SEMOGA KITA DIBERKATI TUHAN..AMEN...

    ReplyDelete
  121. Selain itu sebagai tambahan boleh juga mencuba produk kecerdasan minda seperti GXTRA kerana sudah terbukti berkesan di 3 buah sekolah selama lebih 3 tahun berturut-turut untuk pelajar UPSR, PMR dan SPM dengan keputusan cemerlang dalam matapelajaran. Saya sangat mengesyorkan kepada pelajar-pelajar untuk mencuba kerana sudah terbukti berkesan dan memuaskan hati ibubapa,guru dan pelajar.

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum.terima kasih atas tunjuk ajarnya datuk dr fadzilah kamsah.moga Allah membalas jasa dr fadzilah .doakan saya supaya mendapat 9A+ dlm spm2012 ini.

    ReplyDelete
  123. InsyaAllah, sye akn cuba prktikkan lgpun sye akan mnduduki pmr thun hdapan.....sye perlu mmbuat prsiapan lbih awal utk mnggapai result impian sye dn ibu bpa sye iaitu 9a pmr....aminnnnn
    Kalian smua doa2knlah kjyaan sye.....assalam...bye

    ReplyDelete
  124. terima ksih ats tip ni.lgipun thn ni nk duduki upsr.per.............takutnya

    ReplyDelete
  125. trima kasih atas tips ini ,semoga saya dapat mengikut tips yg tlh di berikan oleh doktor sendiri ,,,

    ReplyDelete
  126. waaah postingan yang sangat bagus dan sangat memberikan referensi,
    semoga ilmu ini dapat bermanfaat bagi semuanya yah,
    kalau sempat bisa kunjungi blog saya di
    http://merdeka.blog.stisitelkom.ac.id/

    terimakasih ^^

    ReplyDelete
  127. TERIMA KASIH BANYAK2 MOHON DR HALALKAN APA YANG TELAH SAYA BACA
    SEMOGA TUHAN MEMBERKATI DR

    ReplyDelete
  128. TERBAIK! SAYA TELAH BERJAYA DALAM PELAJARAN! NO.1 DALAM GENGGAMAN SAYA! TERIMA KASIH!

    ReplyDelete
  129. terima kasih kerana menyediakan petua-petu ini...doakan kejayaan saya dalam UPSR.....

    ReplyDelete
  130. assalamualaikum,terima kasih atas petua-petua itu...doakan kejayaan saya dalam UPSR

    ReplyDelete
  131. Assalamualaikum,Selamat sejahtera dan salam 1Malaysia terima kasih atas petua-petua yang telah engkau berikan.... doakan saya agar saya lulus cemerlang dalam PMR...Amin

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum wbt..
    Trime kasih krna bgi petua untuk cemerlang
    Tahun 2013 nnti sye akn mghadapi PMR
    Sye hrap dr doakn kejayaan sye nnti
    InsyaAllah,,sye akn brusaha untk ikut smua petu ni....
    Hrap2 dpat 9A @ 8A
    Amin....

    ReplyDelete
  133. thank's buat infonya

    Ayo ikuti cerdas cermat online. Dijamin pasti seru deh
    Banyak hadianya looh, dan tanpa dipungut biaya
    Pasti asyik !!

    ReplyDelete
  134. doa kan sya cemerlang SPM yee... aminnn..........

    ReplyDelete
  135. alhamdullilah.. petua2 ini membuat saya bersemangat..

    ReplyDelete
  136. Makseh!!!! nang best tips takorang tok!!! kelak saya amalkan selalu!!

    ReplyDelete
  137. nang antap !!! anyway thankyou!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  138. tip yang cukup bagus.

    makanan yang betul membantu pelajar untuk cemerlang http://syukurnyasihat.blogspot.com/2014/02/5-panduan-pemakanan-untuk-pelajar.html

    ReplyDelete
  139. Thank you;
    saya akn usaha..

    ReplyDelete
  140. Assalammualaikum. in shaa Allah sya akan cuba mengikuti tips2 yg diberi....yg penting ingat Allah dan Allah akan bantu kita...in shaa Allah :-)

    ReplyDelete
  141. yeppiii..kirionika urun jkhaluma wepli sayeo =0

    ReplyDelete
  142. *Mmmm....bagusss jugak cara/petua ni.bolehlah amalkan sepenuhnyer#haraplah upsr 5a .nadiea.

    ReplyDelete
  143. Thank you sgt2 for sharing this tips,hopefully i would be success one day with using this tip...i would start to change from now on...

    ReplyDelete
  144. assalammualaikum.. inshaAllah ana akn mngamalkn nya.. syukran smga spm14.. sy akn peroleh kecemerlangan 9A+

    ReplyDelete
  145. thank you for information..
    insyallah sy akan amalkan nya ...
    dgn perkongsian ini sya akan amalkan dan lulus dgn cemerlang dlm semua subjek

    ReplyDelete
  146. Dapatkan Ebook Rahsia Kejayaan Pelajar Cemerlang secara PERCUMA di sini;-
    www.bitly/pelajarcemerlang.com
    Semoga Ebook ini, akan membantu anda semua menjadi pelajar yang cemerlang. Amin.

    ReplyDelete
  147. terima kasih atas petua ini.insyallah saya akan buat yang terbaik demi masa depan........^_^

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi membaca dan meninggalkan komen. Datang lagi nanti ya.

Lagi